V jednom z předchozích článků série o nové verzi signály.cz jsem v komentářích slíbil, že napíšu článek se zaměříním na srovnání nové verze signály.cz s facebook.com.
Facebook je rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. (wikipedia.org)
Na facebooku najdete i své nevěřící přátele a lidi ze zahraničí. Facebooku se zaměřuje na registrované uživatele a na informace o přátelích jednotlivce. Facebook vytváří profesionální firma za účelem zisku.
Úvodní obrazovka pro nepřihlášeného (vlevo) a přihlášeného uživatele. (kliknutím na obrázky je zvětšíte)
Signály (signály.cz) jsou ekumenickým komunitním serverem určeným především pro křesťanskou mládež. (wikipedia.org)
Signály.cz vznikly (*2001) jako nástěnka akcí pro mladé věřící. Postupně se vyvíjely a v roce 2007 na popud jednoho z uživatelů (kralik) se začal vyvíjet komunitní web, kde by si nástěnku akcí spravovali sami mladí. Měli by možnost na něj dávat fotky z akcí, psát o nich reportáže, udržovat přes něj kontakt s přáteli, se kterými se na nich poznali.
Signály.cz nabízí mnoho věcí i nepřihlášeným uživatelům. Co považujeme za jednu z nejdůležitějších věcí na signály.cz je, že si je děláme my mladí pro sebe navzájem jako službu druhým.
Úvodní obrazovka pro nepřihlášeného (vlevo) a přihlášeného uživatele. (kliknutím na obrázky je zvětšíte)
Nechci z vás dělat hlupáky, ale v době, kdy kolem sebe slyším čím dál tím víc: "signály.cz, to je takový křesťanský facebook" je dobré asi připomínat, že jsme si vědomi, že facebook nejsme a nikdy nebudeme.
signály.cz nabízejí množinu funkcí, které nepřinášejí příliš mnoho výhod oproti webům, které je nabízejí také. Jsou to např. "komunitní" funkce tipu statusy, vzkazy, diskuze, společenství (jinde skupiny), sdílení videí, ale třeba také fotky. Signály.cz se nikdy nesnažily být hlavním komunikačním nástrojem člověka a konkurovat tak třeba emailu, diskuzním serverům, chatům nebo různým "kecálkům" (ICQ, skype, jabber...). Nechtějí konkurovat úložištím fotek (flicker.com, rajče.net...) a nabízet komplexní servis pro fotografy. Proč tyhle funkce tedy nabízí? Jednak, protože doplňují ostatní funkce a signály.cz jim dávají nějakou přidanou hodnotu. Druhak, protože jsou běžnou osvědčenou a hojně využívanou součástí podobných webů. A také protože některé si sami uživatelé vyžádali - např. sledování toho co na signály.cz dělají přátelé (Co se děje) či v nové verzi komentování fotek.
(kliknutím na obrázky je zvětšíte)
V komentářích pod článkem o grafice hlavní stránky nové verze se objevily názory, že nové signály.cz jsou jako facebook.com. Sytě modrá horní lišta zveřejněného náhledu hlavní stránky pro nepřihlášeného (pro přihlášeného ji poprvé takto zveřejňujeme až dnes) asi přehluší to, že zbytek stránky je diametrálně odlišný. Nicméně stejně tak, jako by bylo špatně se snažit facebooku co nejvíce podobat, by bylo snažit se mu za každou cenu odlišit. Ve webdesignerské komunitě se proto vžil výraz "průmyslový vzor". Tedy, že lidé od určitých funkcí podvědomě očekávají jak budou vypadat (např. že nepřečtené emaily budou oproti přečteným nějak zvýrazněné). Když se pak webdesigner snaží podobnou funkcionalitu navrhnout, může se snažit znovuvynalézat kolo, ale stejně často dojde k tomu, že tak jak je to navržené jinde, je to opravdu navržené dobře a musí to tak udělat, aby tu funkci dokázali uživatelé používat. Ostatně se můžete podívat výše, k čemu došli profesionálové ze Seznamu a Centra, když se snažili nezávisle na sobě navrhnout titulní stránky svých portálů.
Ano, některé věci budou podobné jako na facebooku. Jak jsem psal výše, není naším cílem se mu podobat ani se mu za každou cenu snažit vyhnout. Jsme ovlivnění tím, že facebook sami používáme. Nicméně facebook není jediným, kde můžete najít inspiraci pro nové signály.cz. V rámci svojí bakalářské práce jsem zkoumal spousty jiných komunitních webů i hlavní webdesigner Ondra Válka zkoumal zejména často navštěvované české weby.
Facebook.com není v principu konkurentem signály.cz (ano, po nástupu facebooku v ČR kleslo využívání komunitních funkcí (tj. vzkazy, diskuze...) signály.cz, ale to není to co signály.cz dělá tím čím jsou - komunitou mladých křesťanů). Protože ani není v principu špatný (špatné může být až jeho nesprávné používání) není důvod s facebookem nespolupracovat. Protože už je článek příliš dlouhý, omezím se na dva stručné body
Mohl by vás zajímat můj starší článek: Facebook je lepší nez signály.cz.
Inzeráty
Mám dotaz, podobně jako na Facebooku se mi nepodařilo najít, jak se ze signálů definitivně odhlásit, můžete mi poradit?
Díky
Čáp
Mám trochu podobný názor jako kurCZak. Je dobře, že obrázky už nejsou přístupné kdekomu (pokud jsem to dobře pochopil), ale jak to tedy potom vypadá s heslem na přístup k obrázkům.
Opravdu mě trochu ruší ta zeď, která asi nejvíc připomíná facebook, naproti tomu bylo docela dobré soukromé diskuse (ale asi to jde nějak i v této nové formě). Rozhodně ale nechci kritizovat. Jednak si vážím práce těch, kteří Signálům věnují tolik času a energie - no a potom: už nepatřím mezi mládež, a pokud to mladým lidem takto vyhovuje víc, je to asi správná cesta. M.K.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.